Lugnt och stilla beläget i skogen nära Ödenäs strax utanför Alingsås ligger Labäcken, Långängens Scoutkårs övernattningsstuga. Labäcken består av ett rymligt torp med rötter från 1820-talet, två gamla stockhus, ett fast vindskydd och några ekonomibyggnader. Kåren har valt att inte dra in elektricitet och vatten eftersom vi tycker vedeldning och fotogenlampor är trevligare och gör barnen mer delaktiga och ansvarskännande. Det går inte att trycka på en knapp för att få ljus eller vrida på en kran för att få vatten, utan varje gång vi kommer upp måste vatten hämtas i källan, eld göras upp i kaminer och spisar samt ved bäras in.

Husen är belägna på vår egen mark med både skog och ängsmarker där barnen kan uppleva och utforska naturen. Att vi har egen skog gör att barnen får lära sig ta ansvar genom att sköta ägorna och naturen. Det ger oss också goda möjligheter att utöva friluftsliv. I anslutning till våra marker finns ett sjösystem med fina kanotvatten och badmöjligheter och vidsträckta skogsområden för vandringar och hajker. Vi har svårt att tänka oss något bättre ställe att bedriva scouting på.

Hus och skog kräver dock skötsel vilket är en viktig del i vår scoutverksamhet. Så gott som varje gång vi är uppe på Labäcken jobbar vi lite. Varje höst gör vi också en större samlad insats då vi drar ihop så mycket folk som möjligt, och då inte bara de som normalt är aktiva i kåren utan även föräldrar och bekanta. Vi kallar denna arbetshelg för ”Operation Labäcken”. Det finns många arbetsuppgifter som behöver utföras av vuxna såsom matlagning, ta hand om tyngre stockar, släpa ris till eldarna, diska mm. Vi kan garanterat hitta arbetsuppgifter som passar alla.

Det är även möjligt för kårens medlemmar och deras familjer att hyra Labäcken. Vad sägs till exempel om att ta en tur i skogen om hösten och plocka lite svamp eller bara lyssna på fåglarna. Varför inte smyga ner till sjön på morgonen och uppleva tystnaden när dimman lättar eller bara sitta en stund i eftermiddagssolen och njuta av höstfärgerna. Torpet består av kök, allrum, två sovrum med 10 sängplatser och ett stort sovloft på vinden. Mysfaktorn är hög med stearinljus, fotogenlampor, gasolkök och öppen spis.